Sunday, April 6, 2014

Semana de 7-11 de abril

++++++++++++++++++++++++++++++
SPANISH 1


LUNES

Objectivo: use the verbs preferir (to prefer), deber (should/must) and creer (to think/believe) to discuss preferences, give advice and share thoughts




2- Act out LOS EJERCICIOS vocab x 3


3- We will use the following three verbs to ask and answer a variety of questions in today's class.

PREFERIR:
definition:        TO PREFER

key conjugations:

YO PREFIERO   (I prefer)

TÚ PREFIERES  (You prefer)

ELLOS / ELLAS PREFIEREN   (They prefer)


DEBER:

definition:        SHOULD / MUST

key conjugations:

YO DEBO       (I should/must)

TÚ DEBES      (you should/must)

ELLOS / ELLAS DEBEN  (They should/must)


CREER:  

definition:        TO THINK/BELIEVE 

key conjugations:

YO CREO                    (I think/believe)

YO NO CREO             (I don't think/believe)

TÚ CREES                     (You think/believe)

ELLOS / ELLAS CREEN  (They think/believe) 


4 -Sometimes the foods we prefer to eat aren't the same as the foods we believe we should eat. Copy the chart below into Notability and jot down six comidas/bebidas you prefer to eat and six comidas/bebidas you believe you should eat. You may overlap between the two if necessary.


prefiero comer/beber
creo que debo comer/beber


















5- Work with La Piña. Ask and answer the following questions, using your chart to help you answer as necessary.

¿Qué comidas prefieres comer? ¿Por qué?

¿Qué bebidas prefieres beber?  ¿Por qué?

¿Qué comidas crees que debes comer?  ¿Por qué?

¿Qué bebidas crees que debes beber?  ¿Por qué?

¿Qué comidas crees que NO debes comer?  ¿Por qué?

¿Qué bebidas crees que NO debes beber?  ¿Por qué?

In your answers, use porque [because] and es/son as necessary.

example:  Creo que debo comer las verduras porque son muy buenas para la salud.

6-  Ask a similar set of questions about exercises. Use the model questions and the exercise vocab below.

¿Qué ejercicios haces?         (Yo levanto ...  /   Yo hago...)

¿Qué ejercicios prefieres hacer? ¿Por qué?   (Yo prefiero...)

¿Qué ejercicios crees que debes hacer?  ¿Por qué?  (Yo creo que debo...)

1.  Caminar                     (to walk)
2.  Correr                         (to run)
3. Hacer ejercicio          (to exercise) 
4. Levantar pesas          (to lift weights)
5. Montar en bicicleta (to ride bikes) 
6. Nadar                          (to swim)
7. Practicar deportes   (to play sports)
8. Escalar montañas     (to climb mountains) 
9. Saltar a la cuerda      (to jump rope)
10. Hacer lagartijas       (to do push-ups) 


7- Exit Ticket:  Please log into Socrative and complete an exit ticket. For the "question on the board" section use the following (please write a short, simple response to each question):


¿Qué comidas prefieres comer?

¿Qué bebidas crees que debes beber? 



Tarea:  Finish writing video scripts and be prepared to finish filming during tomorrow's class


----------------

MARTES

Objectivo: Use tener hambre (to be hungry) and tener sed (to be thirsty) to discuss eating habits + film video projects


1-  Algunas palabras y frases importantes:

ALGO   -   something

TENGO HAMBRE  - I'm hungry

TENGO SED    -    I'm thirsty

CREO QUE   - I think that

ESTOY DE ACUERDO  - I agree

NO ESTOY DE ACUERDO  - I disagree

EN LA MAÑANA  -  In the morning

EN LA TARDE    -   In the afternoon

EN LA NOCHE  -   In the evening/night


2 - Use the vocabulary above to ask/answer the following questions with El Maíz.

¿Qué es algo que tú comes cuando tienes hambre en la mañana?
Normalmente yo como los cereales cuando tengo hambre en la mañana.

¿Por qué comes los cereales?
Como los cereales porque creo que son sabrosos y buenos para la salud.
(No) estoy de acuerdo. Creo que los cereales son ...


3-  Preguntas de repaso:   (w/ FOCUS ON #13)

1.  ¿Qué te gusta hacer?

2.  ¿Qué le gusta hacer tu (familly word / friend)? 

3. ¿De dónde eres?

4. ¿De dónde es tu (familiy word / friend)?

5. ¿Cómo te llamas?

6. ¿Cómo se llama tu (famliy word / friend)?

7. ¿Cuántos años tienes?

8. ¿Cuántos años tiene tu (family word / friend)?

9. ¿Cuál es le fecha?

10. ¿Qué día es hoy?

11. ¿En qué estacion estamos?

(la primavera, el verano, el otoño, el invierno)

12. ¿Qué hora es?

13. ¿Qué número viene antes de/después de (number)?

viene =  comes        antes de = before        después de = after

ex. (Number) viene antes de/después de (number).

14. ¿Cuánto cuesta/n (food word), más o menos?

15. ¿Qué clase tienes en la (primera/segunda/tercera/ cuarta/quinta/sexta/séptima) hora?

16. ¿Qué tipo de comida normalmente comes en el desayuno?

17. ¿Qué tipo de comida siempre comes en el almuerzo?

18. ¿Qué tipo de bebida nunca bebes en el almuerzo?

19. ¿Qué tiempo hace?

20. ¿Qué te gusta más, (verb) o (verb)?

21. ¿Qué te gustan más, (plural noun) o (plural noun)?

22. ¿Tienes hermanos?   

23. ¿Cuántos hermanos tienes?

24. ¿Qué necesitas para la clase de (subject)?

25. ¿Cuál es tu clase favorita? ¿Por qué?

Remember:  ¿Por qué?  = why    /   porque  = because


4 - Work in filming for the rest of the period.  ANY FILMING YOU DON'T GET DONE TODAY IS HOMEWORK!  All filming should be done when you come to class on Thursday, as we will be editing our videos in class then.

==================================================
Each group may have between 3 and 5 participants and must meet the following criteria:  


*  filmed outside of the classroom using real items or realistic props

* must specifically mention three food or beverage items and state whether they are good/bad/horrible, as well as whether they're good or bad for one's health

* must specifically mention three exercise activities (either included in the vocab for this chapter or not)

* use the verb deber (should/must) to give at least three specific instructions about what someone should or shouldn't do with regard to eating, drinking, exercising, etc.

* must be school appropriate  (good rule: if you need to ask, it's probably not appropriate)
==================================================

Tarea:  Continue filming videos as needed on your own time


----------------

MIERCOLES

Objectivo: Complete Adelante reading and watch short video on World Cup (Copa Mundial)


1- Preguntas de repaso


2- Check in on music video projects. Remember to have all filming done by the time you come to tomorrow's class!


3- Work with La salsa de tomate. Read the ¡Adelante! reading on pages 198 and 199. Afterwards respond to the questions in the ¿Comprendes? section.


4- Watch Coca Cola music video focusing on Copa Mundial 2016

KEY VOCAB

Copa Mundial  -  World Cup 

empezar  - to begin 

celebrar -  to celebrate 

el pueblo - the town  /  the people

disfrutar  -  to enjoy

todos juntos - everyone together 


Tarea:   Finish all filming for video projects and be ready to edit in class tomorrow. If you filmed using more than one iPad, create a shared Google Drive folder and put the individual videos in. (You will need to allow access to all members by using their email addresses).

----------------

JUEVES

Objectivo: Edit video projects using iMovie


Today we will use our class period to edit out video projects. For this you will need to:

1) draw all shared videos from a shared Google Drive folder (in order to get the separate videos onto one iPad)

2) use iMovie to sequence the videos into the right order

3) download and import the background music as desired

4)  save and export the final video

5) upload the final product using Google Drive (select the "anyone with the link" sharing option and do NOT post to the public internet) 

----------------

VIERNES

NO HAY ESCUELA

PRACTICE TEST


3B TEST MONDAY + VIDEO PROJECTS DUE. USE THE WEEKEND TO FINISH UP PROJECTS AND TO STUDY FOR THE TEST!

FOR THE TEST YOU NEED TO KNOW:

- ALL 3B VOCABULARY FROM VOCAB LIST

- PRESENT TENSE CONJUGATIONS OF SER    (SOY, ERES, ES, SOMOS, SON)

- PRESENT TENSE CONJUGATIONS OF HACER (HAGO, HACES, HACE, HACEMOS, HACEN)

- PLURALS OF ADJECTIVES  (Las bebidas son sabrosas, Las cebollas son malas, etc.)

- EXERCISE VOCABULARY  (ten words - listed under Monday's lesson plan)

- QUESTIONS/ANSWERS WITH PREFERIR, CREER AND DEBER  (see monday's lesson plan)



+ On Tuesday of next week, we'll share our health videos with the class. Be ready to answer other people's (Spanish) questions about the details of your video!



++++++++++++++++++++++++++++++
SPANISH 2



Lunes

Objectivo: Use regular preterite (-AR, -ER, -IR) and select irregulars (ir/ser, hacer, ver) to discuss past travel experiences


1- Cantar ¿Adónde fuiste?  (sin letra)


2- Anuncios importantes:

- 8A test a week from today + music video projects due same day

- Some of tomorrow's class will be dedicated to filming. The rest needs to happen on your own time. Exhange info with your group members and make a plan to film the rest of your video!

- Typed lyrics with all group member's names include will be due with the project next Monday.

- Next Tuesday we'll share our music videos with the class. Each member of the group will need to be prepared to respond to (Spanish) questions about the details of your viaje. 


3- Gramática:  Asking questions using the preterite

In English we regularly use the words "do" and "did" to indicate that we are asking a question:

Do you read during summer vacation?

Did you go to the beach last week?

In these sentences, "do" and "did" are function words and do not carry any meaning beyond 1) telling the listener that a question is being asked and 2) when the action being asked about happened (i.e. past or present). This doesn't happen in Spanish, where one knows that a question is being asked because of inflection alone.

¿Lees durante las vacaciones de verano?

¿Fuiste a la playa la semana pasada?

In the above questions, lees translates to "do you read" and fuiste translates to "did you go."

We could take the same questions from above and convert them into statements of fact:

Lees durante las vacaciones de verano.

Fuiste a la playa la semana pasada.


Traduzca las siguientes preguntas a español:

Did you see your sister last night?    (tú)

Did they return to the hotel?

Did you buy the shoes?   (tú)

Did you all share the salad?  



4- Trabaja con EL PÁJARO.  Lee el lado derecha de la lista de vocabulario en la página 246. Después, haz la actividad 14 en la página 228.   Sigue el modelo (follow the model).   


5- Haz actividad de comunicación como clase. Usa el modelo por abajo:

¿Dime, adónde fuiste?
Fui a/al la costa de Oregon.

¿Qué viste?
Vi muchos animales y unas playas bonitas.  (También vi a mi amigo Roberto).

¿Cómo lo pasaste? ¿Te gustó?
¡Lo pasé muy bien! Me gustó la playa y me gustaron los restaurantes.*

* me gustó -  use with singular noun  (la playa)
* me gustaron - use with plural noun (los restaurantes)

6- Exit Ticket:  Please log into Socrative and complete an exit ticket. For the "question on the board" section use the following (please write a short, simple response to each question):


¿Adónde fuiste durante las vacaciones de primavera?

¿Qué viste? 

¿Cómo lo pasaste?

¿Qué te gustó?

Tarea:  Continue working on music video projects. Be ready to film during tomorrow's class and work on finishing/typing lyrics.

--------------------

Martes

Objectivo:  Work on filming music video projects


1 - Rompehielos:   Habla con EL OSO. Pregúntale (ask him/her) los siguientes preguntas:

a.  ¿Saliste de tu casa temprano o tarde el sábado pasado?  

b. ¿Para ti, qué es el lugar más impresionante del mundo?

c. ¿Qué hiciste el viernes pasado?



2 - Preguntas de Repaso:


1. ¿Qué piensas hacer  (palabra/frase de futuro   i.e. mañana)?

2. ¿Qué te falta/n para (verbo  i.e. estudiar)?

3. ¿Qué tienes que hacer hoy?

4. ¿Cuáles son los quehaceres que normalmente tienes que hacer en tu casa?

5. ¿Qué siempre/nunca haces en (lugar   i.e. el centro comercial)

6. ¿Para ti, qué es la clase más interesante? ¿Y la clase menos interesante?

7. ¿Qué te gusta más, (verbo  i.e. ir al cine) o (verbo  i.e. ir a los conciertos)? ¿Por qué?

8. ¿Qué es tu plato principal favorito? ¿Y el postre?

9. Qué compraste (palabra/frase del pasado   i.e. la semana pasada)?

10. ¿Qué música escuchaste recientamente?

(en español, most musical genres follow the pattern la música _____, such as la música rock, la música hip hop, etc).

11. ¿Qué tipo de ropa llevas hoy?

12. ¿Y qué llevaste ayer?

13. ¿Qué hiciste (palabra/frase del pasado  i.e. ayer)?   (What did you do....?)

14. ¿Adónde fuiste (palabra/frase del pasado  i.e. el verano pasado)?   (Where did you go?)

15. ¿Qué están haciendo los miembros de tu familia ahora?

16. ¿Buscaste (cosa/cosas) ayer?   (use DOP in answer = i.e. Sí, las busqué).

17. ¿Qué posesión en tu dormitorio te gusta más? ¿Por qué?

18. ¿Qué le dices a tu hermana cuando el cuarto está desordenado?

19. ¿Qué te gustan más, (plural noun i.e.  las fresas) o (plural noun i.e. los plátanos)?

20. ¿Qué pides de bebida en tu restaurante favorito?

21. ¿Cuál es la fecha?

22. ¿Cuánto cuesta/n (cosa / cosas)?

23. ¿Para ti, qué es la comida más rica? ¿Y la comida menos rica?

24. ¿Qué compró tu (miembro de famalia/amigo/amiga) el año pasado?

25. ¿A qué hora normalmente regresas a casa? 



3- Work on filming video projects with your group. This will be the only class time provided for filming!


LYRICS SHEET WITH TIMES AQUÍ

+ la canción


Tarea:  Continue working on video projects. You should be done filming by the time you come to Thursday's class.

--------------------


Miércoles

Objectivo: Complete Adelante reading and watch short video on Peru and Machu Picchu


1- Preguntas de repaso

2- Check in on music video projects. Remember to have all filming done by the time you come to tomorrow's class!


3- Trabaja con El Pingüino. Lee la lectura ¡Adelante! en las páginas 240 y 241. Después, responde a las preguntas en la sección ¿Comprendes?


4- Ve el video de Machu Picchu y Peru  (aquí)


Tarea:   Finish all filming for video projects and be ready to edit in class tomorrow. If you filmed using more than one iPad, create a shared Google Drive folder and put the individual videos in. (You will need to allow access to all members by using their email addresses).


--------------------


Jueves

Objectivo: Edit video projects using iMovie


*  *   Repasar prueba de conjugación del viernes pasado  *   * 


Today we will use our class period to edit out video projects. For this you will need to:


1) draw all shared videos from a shared Google Drive folder (in order to get the separate videos onto one iPad)


2) use iMovie to sequence the videos into the right order


3) download and import the instrumental version of ¿Adónde fuiste?   (la canción)  2  3   4   5


4) make sure your shots line up with the rhythm of the song


5) save and export the final video


6) if you finish during today's class, please upload your final video to Google Drive


Any extra time should be used to study and complete the 8A practice test, linked under tomorrow's post. 



Tarea:  You must finish whatever you don't get done in class over the long weekend. Please meet up and share the work of editing the video as much as possible. Remember that on Monday you will need to submit the final video and turn in a copy of your original lyrics.


--------------------

Viernes

NO HAY ESCUELA

8A PRACTICE TEST 


8A TEST MONDAY + MUSIC VIDEO PROJECTS DUE. USE THE WEEKEND TO FINISH UP PROJECTS AND TO STUDY FOR THE TEST!

FOR THE TEST YOU NEED TO KNOW:

- ALL 8A VOCABULARY FROM THE VOCAB LIST

- ALL REGULAR PRETERITE CONJUGATIONS  (-AR, -ER, -IR) + IRREGULARS IR/SER, VER, HACER.  THE POSTER WILL BE COVERED UP ON THE DAY OF THE TEST!

- THE PERSONAL A    (USE ANY TIME A PERSON OR A PET IS THE DIRECT OBJECT)



+  On Tuesday of next week, we'll share our music videos with the class. Be ready to answer other people's (Spanish) questions about the details of your story!

No comments:

Post a Comment