4A VOCAB LIST
4A VOCAB .PPT
4A VOCAB QUIZ THIS FRIDAY!
Lunes
Objectivo: Share Keynote projects
and introduce interrogative words
1- Work
with your equipo. Share your Keynote
presentation from last Friday's class with the group. Five students are selected to share their
projects with the class.
2- Read gramática box on p. 224 as a class
3- Review
full list of interrogative words (x3)
4- Work
with EL AJO (i.e. garlic). Talk
through activity 19 on p. 224, reading both the complete questions and the
complete answers aloud. Once you've finished, take turns asking and answering
the questions again, but this time reply with an answer that's true for you.
TAREA: p. 127 and 128 in 4B packet (asking questions)
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Martes
Objectivo: ask questions using the
interrogatives cuándo, con quién and adónde
1- Review
tarea
(p. 126 + 127)
2- Sing ¿Adónde vas? (x2)
3- Talk
through p. 69 of the homework packet with LA PIÑA (this was assigned last week and should be
done)
4- Take
five minutes to independently unscramble and write the questions in activity 20
on p. 225. After five minutes, work with your LA PIÑA partner and answer each question in a way that
is true for you.
5- Review
as a class
6-
Complete activity 22 on p. 226. First
write your own chart. Second talk to three different people and follow the
model.
7-
Repasar juntos
TAREA: p. 129 in 4A packet
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Miércoles
Objectivo: Refresh 4A vocabulary and questions with ir
1- Preguntas de Repaso
2- Review
4A vocab + interrogatives
3- Talk
through activity 17 on p. 221. Work with LA CEREZA. Each person must be
partner A 5 times and partner 5 five times
(follow the model).
4- Team
up with another pair of CEREZAS. Complete juego
on p. 222.
TAREA: p. 72 in 4A packet
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Jueves
Objectivo: : use a combination of interrogative
words to ask a variety of questions
1- Sing ¿Adónde vas? (x2)
2 -
Repasar las conjugaciones de ir, ser, y
llamarse
IR - to go
yo voy nosotros vamos
nosotras
tú vas
él ellos
ella va ellas van
Ud. Uds.
SER - to be
yo soy nosotros somos
nosotras
tú eres
él ellos
ella es ellas son
Ud. Uds.
LLAMARSE - to be called
me llamo nos llamamos
nosotras
te llamas
él ellos
ella se llama ellas se llaman
Ud. Uds.
IR - to go
yo voy nosotros vamos
nosotras
tú vas
él ellos
ella va ellas van
Ud. Uds.
SER - to be
yo soy nosotros somos
nosotras
tú eres
él ellos
ella es ellas son
Ud. Uds.
LLAMARSE - to be called
me llamo nos llamamos
nosotras
te llamas
él ellos
ella se llama ellas se llaman
Ud. Uds.
3- Work
independently and complete p. 73 in 4A packet (5 mins)
4- Work
with EL PAVO. Take turns reading the dialogue. After you've read through
it, switch roles and read it again.
5- Use
the following combination of questions to complete rotating discussion
activity:
¿Adónde vas los viernes?
Voy al / a la ....
¿Con quien vas al / a la _______?
Voy al / a la ______ con mis amigos.
¿Qué haces allí?
Voy de compras. - o - Vamos
de compras.
6- Complete
listening activity 7 on p. 75 of 4A packet
Tarea: p.
72 in 4A packet (6 points)
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Viernes
Objectivo: review all interrogatives and take 4A vocab
quiz
*
* * Turn
in 4A packets * * *
1-
Preguntas de Repaso
2- Work
with LA SALSA DE TOMATE. Complete act. 24 on p. 227, with one person
writing the questions down in order.
3-
Repasar
4- Repasar
tarea (p. 72)
5- Talk
through activity 21 on p. 225 with LA SALSA DE TOMATE.
6- Take 4A vocab quiz on Socrative
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SPANISH 2
Lunes
Objectivo: Share Keynote stories from last Friday
and use the irregular preterite form of poner
to discuss packing for trips
+ palabra del día: YA
(already)
1-
Trabaja con tu equipo. Comparte tu proyecto de Keynote del viernes pasado con
ellos. Cada persona debe leer su cuento entero
(entire story).
2- Cinco
personas comparten sus cuentos con toda la clase
3- Repasar
las formas irregulares del verbo poner
en el pretérito
yo puse nosotros pusimos
nosotras
pusimos
tú pusiste vosotros pusisteis
él puso ellos pusieron
ella puso ellas
pusieron
Ud. puso Uds.
pusieron
4- Busca
los nombres de cinco países diferentes en español (los nombres de muchos países son diferentes
que en inglés). Después, escribe los nombres de los países y también tres
cosas que te gustaría traer contigo.
por
ejemplo:
PAÍS COSAS
Brasil traje de baño
pantalones cortos
bloqueador solar
pantalones cortos
bloqueador solar
5- Habla
con EL HIPOPÓTAMO. Practica las preguntas y respuestas por abajo.
¿Adónde vas?
Voy a Brasil.
¿Ya pusiste algo en tu maleta?
(did you
already put anything in your suitcase?)
¡Claro! Puse
mi traje de baño, mis pantalones cortos y el bloqueador solar en mi
maleta.
¡Genial! Buen viaje. (Awesome! Have a good trip!)
¡Muchas
gracias!
+ Después,
habla con tres más personas.
6- Habla
con EL HIPOPÓTAMO otra vez. Lee en voz alta y llenar (fill in)
cada espacio con la forma correcta del verbo PONER en el pretérito.
a.
¡Ay no! Yo no recuerdo donde
________ mis llaves.
b.
Creo que mi madre ya _______
la mesa.
c.
¿Y tú? ¿__________ tus camisas
en el armario?
d. Mis padres __________ el perro en mi
dormitorio anoche.
e. La semana pasada nosotros ___________
nuestras bicicletas en el garaje.
f. ¿Dónde __________ (tú) mi pasaporte?
No puedo encontrarlo por ningún lado.
g. ¡Yo no toqué tu pasaporte! Pero yo
_______ tu boleto encima de la mesa.
h. ¿Ud. ________ sus documentos en su
maletín?
i.
Sí. Los __________ (yo) en el
maletín esta mañana.
j. ¿Uds. ____________ sus guitarras
en el coche?
k . Sí. Las ___________ (nosotros) allí hace dos horas.
Tarea: No hay
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2. El aparcamiento (parking) está _________
del estación
3. La
estación es muy grande y ______________
4. Según
su billete, el tren sale (leaves) a las _______ y llega a Cordoba a _________
7. La estación está abierta (open)
_________________
8. En el tren, él tiene que _____________ su
asiento (seat)
9. El tren está ______________ y es
cómodo (comfortable)
10. Está prohibido (it's prohibited)
________________ en el tren
11. A él no le gusta mucho viajar en
_____________. Prefiere viajar en tren.
12. Según él, el tren es
___________________________ el avión.
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Martes
Objectivo: Review direct object pronouns (DOPs) and learn concept of indirect
objects in preparation for using Spanish indirect object pronouns (IOPs)
1- Refresh
gramatical concept of direct objects (DO) and direct object pronouns (DOP)
DO =
the person or thing receiving the action of the verb
DOP = a
word replacing the name of the DO (him,
her, it, etc.)
example:
I bought the
bottle. (DO "the bottle"
receives the action of the verb "bought")
I bought it. (DOP "it" replaces the phase
"the bottle" in the sentence)
In
chapter 7B we learned how to make these types of sentences in Spanish.
Yo compré
la botella. (DO = la botella)
La compré. (DOP = la)
2- For
each set of sentences below, underline and label the DO and the DOP. Then
rewrite both sentences in Spanish. Work with LA JIRAFA.
You ate the cake. You ate it.
She bought the shoes. She bought them.
We sang the song. We sang it.
They wrote the stories. They wrote them.
I saw my friends. I saw them.
(reminder: only use the personal a when a person or pet is the direct
object of a sentence, never when a person or pet is the DOP)
3- Review as a class
4- Next
we will look at the concept of indirect objects. An indirect object is the
person or thing TO WHOM or FOR WHOM an action is performed. Essentially, the
indirect object answers the questions for
who and for what?
example:
I bought
the bottle for you. (the indirect
object is "you" because "you" tells us for whom the action
"bought" happened)
You say
your name to her. (the indirect
object is "her" because "her" tells us to whom the action
"say" happens)
I gave
the present to them (the indirect object is "them" because
"them" tells us to whom the action "gave" happend)
5-
Identify and label the direct objects (the person or thing that receives the
action of the verb) and the indirect objects (to whom or form whom the action
of the verb happens) in each sentence below.
Every day
I give my cookies to Jennifer.
We bought
the car for her.
They sang
the song to us.
I taught
the words to you.
You found
the keys for them.
You
always tell me the truth.
6- Notice
that not all verbs work with indirect objects.
Only verbs that make sense in relationship to another person (say, give, explain, teach, etc) work in
these types of sentences.
7 - Read gramática box on box of vocab
sheet. Note that IOPs (indirect object
pronouns) are short words that replace the name of the person for whom the
action is performed or the name of the thing to which the action is performed.
8 - Use
remaining class time to start tarea
and discuss questions or points of confusion
Complete
IOPs worksheet (to be reviewed at the
start of tomorrow's class)
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Miércoles
Objectivo: Use indirect object pronouns (IOPs) me, te, le, nos and les to describe to whom or for whom an action is performed
1- Repasamos
la tarea de ayer + repasar la caja de gramática
Note that IOPs essentially translate
to "for ____" or "to ______". It replaces the name of the person to whom or for whom the action
happens.
me - to
me / for me
te
- to you / for you
le
- to him, her or you
(formal) / for him, her or you (formal)
nos -
to us / for us
les
- to them or you all /
for them or you all
¿Me compras un refresco, por favor?
Will you please buy me a soft
drink? (Will you please buy a
soft-drink for me?)
Le traigo un tenedor en seguida.
I will bring you (Ud) a fork right
away.
Te doy helados cada viernes.
I give you ice cream every Friday.
¿Le dices la verdad a él?
Are you telling him the truth?
TIP:
A very useful thing to remember when working with IOPs is to realize
that the IOP shows to whom or form whom the action is happening, but
the conjugated verb shows who is actually doing the action. Look back at the example sentences above to
see how this looks in practice.
(from www.studyspanish.com)
2- Trabaja
con LA RANA. Traduzca los siguientes oraciones a inglés.
Siempre te digo la verdad. (decir)
Le compramos regalos para ella. (comprar)
¿Me escuchas, por favor? (escuchar)
¿Nos ayudas, por favor? (ayudar)
Me escribiste una carta la semana
pasada. (escribir)
Les pido la comida a ellos. (pedir)
3- Let's
focus on using only the yo and tú forms of IOPs with the verbs traer (to
bring) and comprar (to buy). We will only need to use the IOPs me and te and the present conjugations traigo,
traes, compro and compras. (.PPT)
COMPRAR - TO BUY
¿me compras...? (will you buy me...?)
sí, te compro .... (yes, I will
buy you...)
TRAER - TO BRING
¿me traes....? (will you bring me...?)
sí, te traigo.... (yes, I
will bring you...)
TAREA: IOPs worksheet
#2 (to be
turned in at start of class Friday and then reviewed)
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Jueves
Objectivo: continue using Indirect Object
Pronouns (IOPs) me, te, le, nos and les to describe to whom or for whom an
action is performed
1- Haba
con EL MONO. Responde a las
preguntas por abajo.
What is an indirect object?
What are the indirect object pronouns
in Spanish?
What does the following sentence
translate to in English: Te digo los nombres.
2- Haz la
actividad por abajo. Por cada pregunta,
responde con la respuesta correcta del lado derecha.
1. ¿Me compras una hamburguesa?
2. ¿Nos
trae unas servilletas, señor?
3. ¿Me dices la verdad?
4. ¿Me escribes una carta?
5. ¿Te
pago yo?
6. ¿Le escuchan a él?
7. ¿Les
ayuda ella a sus hermanas?
|
a. Sí.
Les traigo unas en seguida.
b. Lo
siento. No tengo tiempo para escribirte esta semana.
c. No.
Le pagas a ese muchacho por allí.
d. Generalmente,
sí. Normalmente le escuchan a cada palabra que él dice.
e.¡Claro!
Te compro una ahora.
f. A
veces les ayuda a ellas. Depende de la hora del día.
g. ¡Por
cierto! Siempre te digo la verdad.
|
3 -
Repasar respuestas
4- Trabaja
con EL MONO. Haz la prueba de práctica AQUÍ
Escribe
plabaras, frases, o preguntas que tienes durante la actividad.
5- There
is another category of words in Spanish called prepositional object pronouns. These are words that you use after
prepositions like a and para. Most of them are the same as the
regular Spanish subject pronouns (él,
nosotros, ellas, etc.) The only
differences are that yo changes to mí and tú changes to ti.
Él me compra un regalo para mí.
He buys a gift for me (para mí adds emphasis)
Ellos te dan las botellas a ti.
They give the bottles to you (a ti adds emphasis)
Usted le compra la flor para ella.
You buy the flower for her (para ella is necessary to know who le refers to)
Yo les digo los instrucciones a
ellos.
I tell them the instructions (a ellos is necessary to know who les refers to)
TIP: Remember that prepositional object pronouns
are required when used with the IOPs le and
les, because without them it's not
clear who is being referred to. Consider
the following sentence:
Le compro los dulces.
This
sentence could translate to any of the following:
I buy him the candies.
I buy her the candies.
I buy you (Ud.) the candies.
To clarify
who I buy the candies for, I must use para
and the corect prepositional object pronoun.
Le compro los dulces para ella.
I buy her
the candies. (I buy the candies for
her).
You will
only need to use mí and tí for emphasis.
Niño A:
¡Papá me dio el refresco a mí!
Niño B:
¡No! Papá te dio el refresco a
ti. ¡Me dio el refresco a mí!
These
sentences would make sense without a mí
and a ti, but the inclusion of these
phrases adds emphasis.
TAREA: Complete IOPs worksheet #2 (ten questions, due at the start of class
tomorrow - paper copy to be turned in)
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Viernes
Objectivo: Review 8B vocabulary, complete speaking and listening exercises relating to travel and take 8B vocabulary quiz
1- Repasar vocabulario como clase y entregar la tarea
2- Hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO (enlace aquí) + repasar
3- Repasar las formas irregulares del verbo poner en el pretérito
PONER - to put
4- Ver video sobre los trenes de España (aquí). Durante el video, escribe las respuestas a cada pregunta por abajo.
2- Hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO (enlace aquí) + repasar
3- Repasar las formas irregulares del verbo poner en el pretérito
PONER - to put
yo puse nosotros pusimos
nosotras pusimos
tú pusiste vosotros pusisteis
él puso ellos pusieron
ella puso ellas pusieron
Ud. puso Uds. pusieron
+ hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO
¿Dónde pusiste mis lápices?
Yo puse tus lápices en tu mochila.
remember possessive adjectives: mi/mis, tu/tus, su/sus, nuestro/nuestra + nuestros/nuestras, su/sus
+ hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO
¿Dónde pusiste mis lápices?
Yo puse tus lápices en tu mochila.
remember possessive adjectives: mi/mis, tu/tus, su/sus, nuestro/nuestra + nuestros/nuestras, su/sus
4- Ver video sobre los trenes de España (aquí). Durante el video, escribe las respuestas a cada pregunta por abajo.
1. Cordoba está a ______ kilómetros de
Sevilla
5. Su
asiento (seat) es el ______
6. Su tren sale por la vía (track) número ______
5- Repasar
6- Hacer 8B VOCABULARY QUIZ on Socrative
6- Hacer 8B VOCABULARY QUIZ on Socrative
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