Monday, April 28, 2014

Semana de 28 de abril - 2 de mayo

SPANISH 1


4A VOCAB LIST

4A VOCAB .PPT


4A VOCAB QUIZ THIS FRIDAY! 

Lunes

Objectivo: Share Keynote projects and introduce interrogative words

1- Work with your equipo. Share your Keynote presentation from last Friday's class with the group.  Five students are selected to share their projects with the class.


2- Read gramática box on p. 224 as a class


3- Review full list of interrogative words   (x3)


4- Work with EL AJO (i.e. garlic).  Talk through activity 19 on p. 224, reading both the complete questions and the complete answers aloud. Once you've finished, take turns asking and answering the questions again, but this time reply with an answer that's true for you.



TAREA:  p. 127 and 128 in 4B packet   (asking questions)


----------

Martes

Objectivo: ask questions using the interrogatives cuándo, con quién and adónde


1- Review tarea   (p. 126 + 127)


2- Sing ¿Adónde vas? (x2)


3- Talk through p. 69 of the homework packet with LA PIÑA  (this was assigned last week and should be done)


4- Take five minutes to independently unscramble and write the questions in activity 20 on p. 225. After five minutes, work with your LA PIÑA  partner and answer each question in a way that is true for you.


5- Review as a class


6- Complete activity 22 on p. 226.  First write your own chart. Second talk to three different people and follow the model.


7- Repasar juntos


TAREA:  p. 129 in 4A packet

---------

Miércoles

Objectivo:  Refresh 4A vocabulary and questions with ir

1-  Preguntas de Repaso


2- Review 4A vocab + interrogatives




3- Talk through activity 17 on p. 221. Work with LA CEREZA. Each person must be partner A 5 times and partner 5 five times  (follow the model).


4- Team up with another pair of CEREZAS. Complete juego on p. 222.


TAREA:  p. 72 in 4A packet


----------

Jueves

Objectivo: : use a combination of interrogative words to ask a variety of questions


1- Sing ¿Adónde vas? (x2)


2 - Repasar las conjugaciones de ir, ser, y llamarse

IR  - to go

yo voy                  nosotros vamos
                              nosotras 

tú vas

él                            ellos 
ella va                   ellas van
Ud.                        Uds. 

SER  - to be

yo soy                  nosotros somos
                              nosotras 

tú eres

él                            ellos 
ella es                   ellas son
Ud.                        Uds. 

LLAMARSE  - to be called

me llamo             nos llamamos
                              nosotras 

te llamas

él                            ellos 
ella se llama        ellas se llaman
Ud.                        Uds. 



3- Work independently and complete p. 73 in 4A packet (5 mins)


4- Work with EL PAVO. Take turns reading the dialogue. After you've read through it, switch roles and read it again.


5- Use the following combination of questions to complete rotating discussion activity:

¿Adónde vas los viernes?
Voy al / a la ....

¿Con quien vas al / a la _______?
Voy al / a la ______ con mis amigos.

¿Qué haces allí?
Voy de compras.  - o -  Vamos de compras.


6- Complete listening activity 7 on p. 75 of 4A packet


Tarea: p. 72 in 4A packet   (6 points)

----------


Viernes

Objectivo: review all interrogatives and take 4A vocab quiz

*  *  *   Turn in 4A packets   *   *  *

1- Preguntas de Repaso


2- Work with LA SALSA DE TOMATE. Complete act. 24 on p. 227, with one person writing the questions down in order.


3- Repasar


4- Repasar tarea (p. 72)


5- Talk through activity 21 on p. 225 with LA SALSA DE TOMATE. 



6-  Take 4A vocab quiz on Socrative







++++++++++++++++++++++++++++

SPANISH 2


STUDY SPANISH IOPS 


8B VOCAB QUIZ THIS FRIDAY! 



Lunes

Objectivo: Share Keynote stories from last Friday and use the irregular preterite form of poner to discuss packing for trips


+   palabra del día:   YA   (already)


1- Trabaja con tu equipo. Comparte tu proyecto de Keynote del viernes pasado con ellos. Cada persona debe leer su cuento entero  (entire story).


2- Cinco personas comparten sus cuentos con toda la clase


3- Repasar las formas irregulares del verbo poner en el pretérito


yo puse                      nosotros pusimos
                                    nosotras pusimos

tú pusiste                  vosotros pusisteis

él puso                       ellos pusieron
ella  puso                   ellas pusieron
Ud.   puso                  Uds. pusieron



4- Busca los nombres de cinco países diferentes en español  (los nombres de muchos países son diferentes que en inglés). Después, escribe los nombres de los países y también tres cosas que te gustaría traer contigo.


por ejemplo:


PAÍS                            COSAS

Brasil       traje de baño
             pantalones cortos
             bloqueador solar



5- Habla con EL HIPOPÓTAMO. Practica las preguntas y respuestas por abajo.


¿Adónde vas?
Voy a Brasil.

¿Ya pusiste algo en tu maleta?   
(did you already put anything in your suitcase?)
¡Claro! Puse mi traje de baño, mis pantalones cortos y el bloqueador solar en mi maleta.

¡Genial! Buen viaje.    (Awesome! Have a good trip!)
¡Muchas gracias!


+  Después, habla con tres más personas.


6- Habla con EL HIPOPÓTAMO otra vez. Lee en voz alta y llenar (fill in) cada espacio con la forma correcta del verbo PONER en el pretérito.


a.  ¡Ay no! Yo no recuerdo donde ________ mis llaves.

b.  Creo que mi madre ya _______ la mesa.

c.  ¿Y tú? ¿__________ tus camisas en el armario?

d. Mis padres __________ el perro en mi dormitorio anoche.

e. La semana pasada nosotros ___________ nuestras bicicletas en el garaje.

f. ¿Dónde __________ (tú) mi pasaporte? No puedo encontrarlo por ningún lado.

g. ¡Yo no toqué tu pasaporte! Pero yo _______ tu boleto encima de la mesa.

h. ¿Ud. ________ sus documentos en su maletín?

i.  Sí. Los __________ (yo) en el maletín esta mañana.

j. ¿Uds. ____________ sus guitarras en el coche?

k . Sí. Las  ___________ (nosotros) allí hace dos horas.



Tarea:   No hay

----------



Martes

Objectivo:  Review direct object pronouns (DOPs) and learn concept of indirect objects in preparation for using Spanish indirect object pronouns (IOPs)


1- Refresh gramatical concept of direct objects (DO) and direct object pronouns (DOP)

DO      =  the person or thing receiving the action of the verb 
DOP    =  a word replacing the name of the DO  (him, her, it, etc.)

example:


I bought the bottle.  (DO "the bottle" receives the action of the verb "bought")

I bought it.   (DOP "it" replaces the phase "the bottle" in the sentence)


In chapter 7B we learned how to make these types of sentences in Spanish.


Yo compré la botella.  (DO = la botella)

La compré.    (DOP = la)


2- For each set of sentences below, underline and label the DO and the DOP. Then rewrite both sentences in Spanish. Work with LA JIRAFA.

You ate the cake.  You ate it.


She bought the shoes.  She bought them.


We sang the song.  We sang it.


They wrote the stories.  They wrote them.


I saw my friends. I saw them.   (reminder:  only use the personal a when a person or pet is the direct object of a sentence, never when a person or pet is the DOP)



3-  Review as a class


4- Next we will look at the concept of indirect objects. An indirect object is the person or thing TO WHOM or FOR WHOM an action is performed. Essentially, the indirect object answers the questions for who and for what?

example:

I bought the bottle for you.  (the indirect object is "you" because "you" tells us for whom the action "bought" happened)


You say your name to her.   (the indirect object is "her" because "her" tells us to whom the action "say" happens)

I gave the present to them (the indirect object is "them" because "them" tells us to whom the action "gave" happend)


5- Identify and label the direct objects (the person or thing that receives the action of the verb) and the indirect objects (to whom or form whom the action of the verb happens) in each sentence below.

Every day I give my cookies to Jennifer.


We bought the car for her.


They sang the song to us.


I taught the words to you.


You found the keys for them.


You always tell me the truth.



6- Notice that not all verbs work with indirect objects.  Only verbs that make sense in relationship to another person  (say, give, explain, teach, etc) work in these types of sentences.


7 - Read gramática box on box of vocab sheet.  Note that IOPs (indirect object pronouns) are short words that replace the name of the person for whom the action is performed or the name of the thing to which the action is performed.





8 - Use remaining class time to start tarea and discuss questions or points of confusion


Complete IOPs worksheet  (to be reviewed at the start of tomorrow's class)



----------


Miércoles

Objectivo: Use indirect object pronouns (IOPs) me, te, le, nos and les to describe to whom or for whom an action is performed

1- Repasamos la tarea de ayer + repasar la caja de gramática




Note that IOPs essentially translate to "for ____" or "to ______".  It replaces the name of the person to whom or for whom the action happens.

me   -    to me / for me

te    -    to you / for you

le   -    to him, her or you (formal)  /  for him, her or you (formal)

nos -   to us / for us

les  -   to them or you all  /    for them or you all


¿Me compras un refresco, por favor?
Will you please buy me a soft drink?   (Will you please buy a soft-drink for me?)

Le traigo un tenedor en seguida.
I will bring you (Ud) a fork right away.

Te doy helados cada viernes.
I give you ice cream every Friday.

¿Le dices la verdad a él?
Are you telling him the truth?


TIP:   A very useful thing to remember when working with IOPs is to realize that the IOP shows to whom or form whom the action is happening, but the conjugated verb shows who is actually doing the action.  Look back at the example sentences above to see how this looks in practice.



                                                                        (from www.studyspanish.com

2- Trabaja con LA RANA. Traduzca los siguientes oraciones a inglés.

Siempre te digo la verdad.     (decir)

Le compramos regalos para ella.    (comprar)

¿Me escuchas, por favor?        (escuchar)

¿Nos ayudas, por favor?            (ayudar)

Me escribiste una carta la semana pasada.    (escribir)

Les pido la comida a ellos.       (pedir)



3- Let's focus on using only the yo and forms of IOPs with the verbs traer (to bring) and comprar (to buy).  We will only need to use the IOPs me and te and the present conjugations traigo, traes, compro and compras.   (.PPT)

COMPRAR - TO BUY

¿me compras...?  (will you buy me...?)

sí, te compro ....   (yes, I will buy you...)

TRAER - TO BRING

¿me traes....?        (will you bring me...?)

sí, te traigo....        (yes, I will bring you...)



TAREA:  IOPs worksheet  #2 (to be turned in at start of class Friday and then reviewed)


----------

Jueves

Objectivo: continue using Indirect Object Pronouns (IOPs) me, te, le, nos and les to describe to whom or for whom an action is performed


1- Haba con EL MONO.  Responde a las preguntas por abajo.

What is an indirect object?

What are the indirect object pronouns in Spanish? 

What does the following sentence translate to in English:   Te digo los nombres.


2- Haz la actividad por abajo.  Por cada pregunta, responde con la respuesta correcta del lado derecha.

1.  ¿Me compras una hamburguesa?

2. ¿Nos trae unas servilletas, señor?

3.  ¿Me dices la verdad?

4.  ¿Me escribes una carta?

5. ¿Te pago yo?

6.  ¿Le escuchan a él?

7. ¿Les ayuda ella a sus hermanas?
a. Sí. Les traigo unas en seguida.

b. Lo siento. No tengo tiempo para escribirte esta semana.

c. No. Le pagas a ese muchacho por allí.

d. Generalmente, sí. Normalmente le escuchan a cada palabra que él dice.

e.¡Claro! Te compro una ahora.

f. A veces les ayuda a ellas. Depende de la hora del día.

g. ¡Por cierto! Siempre te digo la verdad.

3 - Repasar respuestas


4- Trabaja con EL MONO. Haz la prueba de práctica AQUÍ   

Escribe plabaras, frases, o preguntas que tienes durante la actividad.


5- There is another category of words in Spanish called prepositional object pronouns.  These are words that you use after prepositions like a and para. Most of them are the same as the regular Spanish subject pronouns (él, nosotros, ellas, etc.)  The only differences are that yo changes to and changes to ti.

Él me compra un regalo para mí.     
He buys a gift for me  (para mí adds emphasis)


Ellos te dan las botellas a ti.              
They give the bottles to you (a ti adds emphasis)


Usted le compra la flor para ella.      
You buy the flower for her  (para ella is necessary to know who le refers to)


Yo les digo los instrucciones a ellos.  
I tell them the instructions  (a ellos is necessary to know who les refers to)


TIP:   Remember that prepositional object pronouns are required when used with the IOPs le and les, because without them it's not clear who is being referred to.  Consider the following sentence:

Le compro los dulces.

This sentence could translate to any of the following:

I buy him the candies.

I buy her the candies.

I buy you (Ud.) the candies.


To clarify who I buy the candies for, I must use para and the corect prepositional object pronoun.

Le compro los dulces para ella.

I buy her the candies.    (I buy the candies for her).


You will only need to use and for emphasis.

Niño A:   ¡Papá me dio el refresco a mí!

Niño B:   ¡No!  Papá te dio el refresco a ti. ¡Me dio el refresco a mí!




These sentences would make sense without a mí and a ti, but the inclusion of these phrases adds emphasis.


TAREA:  Complete IOPs worksheet #2   (ten questions,  due at the start of class tomorrow - paper copy to be turned in)


---------

Viernes

Objectivo: Review 8B vocabulary, complete speaking and listening exercises relating to travel and take 8B vocabulary quiz


1-  Repasar vocabulario como clase y entregar la tarea 


2- Hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO   (enlace aquí) +  repasar



3- Repasar las formas irregulares del verbo poner en el pretérito

PONER - to put

yo puse                      nosotros pusimos
                                    nosotras pusimos

tú pusiste                  vosotros pusisteis

él puso                       ellos pusieron
ella  puso                   ellas pusieron
Ud.   puso                  Uds. pusieron


+ hacer actividad de comunicación con EL PÁJARO


¿Dónde pusiste mis lápices?

Yo puse tus lápices en tu mochila.


remember possessive adjectives:  mi/mis,  tu/tus, su/sus, nuestro/nuestra + nuestros/nuestras, su/sus


4- Ver video sobre los trenes de España   (aquí).   Durante el video, escribe las respuestas a cada pregunta por abajo. 


1. Cordoba está a ______ kilómetros de Sevilla   

 2. El aparcamiento (parking) está _________ del estación   

 3.  La estación es muy grande y ______________   

 4.  Según su billete, el tren sale (leaves) a las _______ y llega a Cordoba a _________

5.  Su asiento (seat) es el ______   

6. Su tren sale por la vía (track) número ______

 7. La estación está abierta (open) _________________   

 8. En el tren, él tiene que _____________ su asiento  (seat)   

 9. El tren está ______________ y es cómodo  (comfortable)   

 10. Está prohibido (it's prohibited) ________________ en el tren    

 11. A él no le gusta mucho viajar en _____________. Prefiere viajar en tren. 

 12. Según él, el tren es ___________________________ el avión.   



5- Repasar 


6- Hacer 8B VOCABULARY QUIZ on Socrative 


No comments:

Post a Comment