Sunday, October 13, 2013

Week of Oct. 14-18


¡Hola! Welcome back to Señor Kargol's blog. 

I've received a lot of positive feedback about this site and I'm glad to hear the system is working well. A couple of quick reminders:

*  On this site, I only post graded, written classwork and homework. Since the majority of each class is spent learning and practicing new material through verbal communication, what you see on this site is only a small piece of what we actually did in class on a given day. 

*  It is each student's responsibility to turn in missed classwork and homework to Señor Kargol within the timeframe allowed by the SHS student handbook. 

As always, please email Señor Kargol at david.kargol@bend.k12.or.us with any comments or questions. 

___________________________________________________________________________

Spanish 1

Monday - objective:  Use más to compare activities and discuss likes


¿Qué te gusta más, practicar deportes o hablar por teléfono?

(A mí) me gusta más hablar por teléfono.

(A mí) también   o    (A mí) no. (A mí) me gusta más practicar deportes.


Classwork:  Work with partner + complete front page of  packet  (act. 10)

Homework:  p. 14 (1-A2) in packet (back of front page)   +   study yellow sheets

----------------------------



Tuesday - objective:  use all previously taught vocabulary to complete a vareity of tasks

Classwork:  

1)  Read gramática box on p. 42 + complete act. 21  

2)  Pop quiz  (worth 10 points, must be made up in Señor Kargol's classroom) 
 
Homework: p. 16 in packet  (review as a class first, if possible)


----------------------------


Wednesday - objective:  Complete listening exercises related to 1A vocabulary

Classwork:  (two listening exercises done in class) 

Homework:  Repaso crossword puzzle, p. 20 in 1A packet

----------------------------


Thursday - objective:  learn about history and culture of Spain

Classwork:  

1) Watch National Geographic videos focusing on Spain  ( Video 1  /  Video 2 )

2) Complete video worksheet (please pick up in Señor Kargol's room or email david.kargol@bend.k12.or.us for a digital copy) 

Homework: none

----------------------------


Friday - objective:  complete personal profile project using gustar

Classwork:  


Spanish 1 - Likes/Dislikes Profiles with Gustar

Create an illustrated and truthful likes/dislikes self profile on a piece of large paper.

You must include the following language, writing Spanish verbs into the blanks:
         1.    A mí me gusta mucho   ___________________.
         2.    A mí me gusta más        ___________________.
         3.    A mí me gusta ___________, pero no me gusta ________.
         4.    No me gusta ni ______________ ni ____________________.

You are welcome to use verbs other than those included in the Capítulo 1A vocabulary.  Next week you'll be doing a mini-presentation using the poster you create for this assignment. 


Homework: none 

___________________________________________________________________



Spanish 2

Monday - objectives:  1) discuss hair color,  2) distinguish between ser/estar to describe people and situations

Classwork: 

1) Partner up + discuss TL questions on screen


            1) ¿Cuál color de pelo tienes tú?
            2) ¿Cuál color de pelo tiene tu maestro?
            3) ¿Cuál color de pelo tiene la directora (the principal) de nuestra escuela?
            4) ¿Cuál color de pelo tiene tu amigo más cercano? (your closest friend)
            5) ¿Cuál color de pelo tiene el presidente Obama?


(write responses as make-up work)

2)         ESTAR  - ¿ubicación o condición?

            1. Mi lápiz está en mi mochila.
            2. La casa de él está en la calle Libertad.
            3. Yo estoy muy enfermo.
            4. Ella está feliz.
             
            SER  - ¿la hora, la fecha, nacionalidad o característica? 
            1. Son las diez y cuarto.
            2. Yo soy de Colombia.
            3. Tu madre es muy simpática.
            4. Es la una y media.
            5. Ellos son pacientes y interesantes.
            6. ¿Eres de Guatemala? 

(answer each item) 

3) ¿Eres alto o bajo?                              Soy _________.

    ¿Dónde está tu quinto periodo?        Está en el salón de Sr./Sra. ________
    ¿De dónde eres?                               Soy de ________________.
    ¿Qué hora es?                                   Son las ____________.  / o / Es la _________.
    ¿Estás enfermo/a?                             Sí, estoy ____________. / o / No. No estoy ____.
    ¿Eres simpático/a?                            Sí, soy __________.  /  No, no soy ______.
     ¿Cómo estás?                                    Estoy _____________.

(answer each item)

4)  Complete p. 177 in 5B packet

Homework:  Pick one famous, currently living person. Describe him or her by: 

            
            1. age  (number of years, generally old/young, etc.)
            2. hair color and hair length
            3. personality traits
            4. native country or state (es de....)
            5. height
            6. likes
        

Bring your written statement to class tomorrow. Do not include your person's name in your description!

ejemplo:  Mi persona es de mediana edad y tiene el pelo corto. Su pelo es negro y canoso. Es alto y es de Hawaii, pero ahora vive en Washington D.C. Es carismático y talentoso y le gusta jugar al baloncesto y pasar tiempo con su esposa y dos hijas.

useful vocabulary:

middle-aged              - de mediana edad
average height          -  de estatura mediana

----------------------------


Tuesday - objectives:  1) use 5B vocabulary to guess/describe famous people, 2) use the verb pedir and cuando to discuss various situations

Classwork:  

1) Complete partner activity in 5B packet on p. 50.

2) Study pedir target language + refresh tener phrases (sed, hambre, sueño, calor, etc.)


 ¿Qué te gusta pedir cuando estás en una restaurante de comida rápida?

¿ Qué pides cuando tienes hambre?

¿Qué pides cuando tienes sed?

Complete act. 12, p. 73 in book 

3) Complete communicative task with a partners. Use p. 16-17 in book as a guide.
           
            ¿Qué tipo de comida pides para el desayuno?
            ¿Qué tipo de comida pides para el amuerzo?
            ¿Qué tipo de comida pides para la cena?

(write answers as make-up work) 


Homework: complete p. 178 in packet (ser/estar)

----------------------------


Wednesday - objective:  Discuss cultural preferences relating to food/meals in Spanish-speaking countries


Classwork:  


1- Students take a moment to consider prompt, write response in notebooks:

            ¿Cómo prefieres comer las comidas (the meals) del día?

                        - Prefiero comer las comidas con mi familia.
                        - Preferio comer las comidas con mis amigos.
                        -Preferio comer las comidas solo.

2- Read p. 86 (a la hora de comer) in book, write out three complete sentences to complete the book exercise  (En mi comunidad...)

Homework: none

----------------------------


Thursday - objective:  1) refresh interrogative words and 2) use 5B vocabulary to have conversations

Classwork:  

1) Students study interrogative word and complete associated worksheet (questions below, paper copy of worksheet in Señor Kargol's room):

¿cuál?
which?
  

¿qué?
what?


¿cuánto?
how much?
  

¿dónde?
where?

  
¿cuándo?
when?

  
¿por qué?
why?


¿a qué hora?
what time?


¿de quién?
whose?


¿cómo?
how?


¿quién?
who?

  1.             1. ¿ _____________________ está tu clase de español?
  2.                Mi clase de español está en el salon de la Sra. Montoya.
  3.  
  4.             2. ¿________________ viene a la clase?
  5.                Carlos viene a la clase.     /   Carlos, Jessica y Raul veinen a la clase.
  6.  
  7.             3. ¿_______________________ empieza la clase?
  8.                La clase empieza a las doce y cuarto.
  9.  
  10.             4. ¿_________________ libro utiliza la clase.
  11.                La clase utiliza el libro morado  (purple).
  12.  
  13.             5. ¿___________________ tiempo dura la clase?                  ( durar - to last )
  14.                La clase dura vienticinco minutos.
  15.  
  16.             6. ¿__________________ reuine la clase?          (reunir - to gather, to meet)
  17.                 Reunimos para practicar juntos.
  18.  
  19.             7. ¿________________________ reuine la clase?
  20.                La clase reuine los martes y los jueves.
  21.  
  22.             8. ¿______________ te gusta más acerca de la clase?       (acerca de - about)
  23.                A mí me gusta más los ejercicios de lectura.           (lectura - reading) 

2) Act. 5 listening activity from 5B packet

Homework:  activity 11 (p. 19) in 5B packet (venir / traer)

----------------------------


Friday - objective:  students complete project using 5B vocabulary 

Classwork: 

1) Complete Qué rompehielos on screen:    (+ check homework and collect stamp sheets)


  When used as an exclamation, the word qué translates to the word how in     English. For example:

            ¡Qué delicioso!             -   How delicious!
            ¡Qué alta es ella!                      -  How tall she is!

            Write the following exclamatory sentences in Spanish using Qué:

            1.  How good looking you are!   (tú form)
            2.  How tasty!
            3. How interesting!
            4. How talented you are!            (Ud. form)
            5. How incredible!        

2) complete menu del día project:



Create menu del día with (un) aperitivo, (dos) platos principales, (dos) refrescos y un postre  (menu with set appetizer, two main course options, to beverage options and a dessert)  Look up unknown words using wordreference.com. Create using markers, paper, scissors, etc. 

If you're not clean on what a menu del día is, I suggest doing a Google search or emailing Señor Kargol for further explanation. 
                    

Homework: none

No comments:

Post a Comment