Sunday, March 9, 2014

Semana de 10-14 de marzo

++++++++++++++++++++++++++++++
SPANISH 1


Lunes

Objectivo: Complete, share and submit Selena projects + introduce spirialing review system and practice asking/answering review questions


As we move farther and farther into the Spanish language it becomes increasingly necessary to review regularly. This is true not only because we inevitably forget what we don't use, but also because our class follows a "spiraling curriculum," which means that all previously taught material (even from previous semesters and previous classes) is assessed on tests. This means that on each test  you must know not only the new information from the current unit, but also all the previously taught information from past units.  This will be especially true of the final exam we'll take in June.

For this reason, we'll be starting up a "HOT SEAT" spiraling review system that will require randomly selected students to answer questions drawn from previously taught material. A couple of times each week we'll start class by having one or two randomly selected students answer questions from a list of review questions (preguntas de repaso).



Today we'll be doing the following things in class:

1) finishing up the speaking questions from Selena

2) putting the finishing touches on our mini-projects

3) practicing the preguntas de repaso (review questions) in team groups

and

4) sharing our mini-projects with our team groups  (five students will be randomly selected to share with the entire class)


* *   if you finish your project early and talk all the way through the review questions with two-different people, you may get a head-start on the 3-Way vocabulary homework


Preguntas de repaso:


1.  ¿Qué te gusta hacer?

2.  ¿Qué le gusta hacer tu (familly word / friend)? 

3. ¿De dónde eres?

4. ¿De dónde es tu (familiy word / friend)?

5. ¿Cómo te llamas?

6. ¿Cómo se llama tu (famliy word / friend)?

7. ¿Cuántos años tienes?

8. ¿Cuántos años tiene tu (family word / friend)?

9. ¿Cuál es le fecha?

10. ¿Qué día es hoy?

11. ¿En qué estacion estamos?

12. ¿Qué hora es?

13. ¿Qué número viene antes de/después de (number)?

viene =  comes        antes de = before        después de = after

ex. (Number) viene antes de/después de (number).


14. ¿Cuánto cuesta/n (food word), más o menos?

15. ¿Qué clase tienes en la (primera/segunda/tercera/ cuarta/quinta/sexta/séptima) hora?

16. ¿Qué tipo de comida normalmente comes en el desayuno?

17. ¿Qué tipo de comida siempre comes en el almuerzo?

18. ¿Qué tipo de bebida nunca bebes en el almuerzo?

19. ¿Qué tiempo hace?

20. ¿Qué te gusta más, (verb) o (verb)?

21. ¿Qué te gustan más, (plural noun) o (plural noun)?

22. ¿Tienes hermanos?   

23. ¿Cuántos hermanos tienes?

24. ¿Qué necesitas para la clase de (subject)?

25. ¿Cuál es tu clase favorita? ¿Por qué?


Remember:  ¿Por qué?  = why    /   porque  = because


Tarea:  Look over 3B vocab list and click through Quizlet flash cards at least once at home  (list and flashcards linked at the top of the page) + BEGIN WORKING ON 3-WAY VOCAB ASSIGNMENT (DUE FRIDAY)


-----------------


Martes

Objective:  Focus on Preguntas de Repaso + review projects and 3A test


(Modified plan - vocab quiz moved to Monday, 3/18)


1- Preguntas de Repaso


2- Review 3A test


3- Share projects


4- Open Preguntas de Repaso in Notability, star questions that you don't understand or that you're not sure how to answer


5- Preguntas de Repaso rotating discussion task 



Tarea:  Study Preguntas de Repaso


----------------


Miércoles

No hay clase  (Horario especial por el exámen del PLAN EXPLORE)


Tarea:  p. 109 in 3B packet   (carefully read explanation at top of page)


-----------------

Jueves

Objectivo: Introduce 3B vocabulary and discuss relationship to la salud (health)


1- Work with your Compañero A and read A primera vista on p. 178-179 en voz alta (out loud)


2- Review 3B vocabulary as a class  (quiz on entire 3B vocab list this Friday!)


3- Complete listening activities 1 and 2 on p. 179


4- Note the meanings of some important vocab words from this chapter:

tener hambre              -           to be hungry

yo prefiero                  -           I prefer

tú prefieres                 -           you prefer

¿Prefieres...?              -           Do you prefer... ?

Estoy de acuerdo        -           I agree

No estoy de acuerdo  -           I don't agree

Sabroso/a(s)               -           Tasty / flavorful

Horrible(s)                  -           Horrible

Note that the word sabroso (tasty) comes in four different forms:
           
sabroso           =          masculine, singular    (el bistec)
sabrosa           =          feminine, singular      (la mantequilla)
sabrosos          =          masculine plural         (los tomates)
sabrosas          =          feminine, plural          (las zanahorias)

The word horrible, since it does not end in an o or an a, only has two forms:

horrible           =          singular  (masculine or feminine)
horribles          =          plural  (masculine or feminine)



5- Search for pictures of any five items from the 3B vocab list and save them in your Camera Roll. Then talk with your Compañero A and work through the following dialogue for each picture.  Each person will talk through the dialogue as estudiante 1 five times and as estudiante 2 five times.

ESTUDIANTE 1:   ¿Qué tengo?
                            (What do I have?)                         

ESTUDIANTE 2:  Tienes unos guisantes.
                            (You have some peas).  

E1:  ¿Comes los guisantes cuando tienes hambre? 
         (Do you eat peas when you're hungry?)

E2:  Sí, siempre/a veces como los guisantes. ¡Son sabrosos!
        (Yes, I always/sometimes eat peas. They're tasty!)
                                   
                                    - o -

        No, nunca/casi nunca como los guisantes. ¡Son horribles!
        (No, I never/almost never eat peas. They're horrible!)


E2:     ¿Estás de acuerdo? 
           (Do you agree?)

E2:      Sí, estoy de acuerdo. ¡Los guisantes son sabrosos/horribles!
            (Yes, I agree. Peas are tasty/horrible!)

                                    - o -

           
             No, no estoy de acuerdo. ¡Los guisantes son sabrosos/horribles!
              (NO, I don't agree. Peas are tasty/horrible!)





Tarea: p. 61 in 3B packet


-----------------


Viernes 

Objectivo: Review 3B vocabulary and wach/discuss Videohistoria

*   *   *  Turn in 3-Way Vocab *  *   *


1- Review 3B vocabulary as a class


2- Review the plurals of adjectives + translate the sentences below. We will either be using the él/ella/Ud. conjugation of ser  (es) to describe singular nouns, OR the ellos/ellas/Uds. conjugation of ser  (son) to describe plural nouns. Each translation will use some variation of the words sabroso, malo or horrible.

            a)   The rice is flavorful.

            b)  The grapes are tasty!

            c)   The meat is horrible.

            d)   The beverages are not flavorful.

            e)    The pastries are horrible.

            f)    The onions are bad.



3- Read p. 181-182 focusing on the Videohistoria dialogue with your equipo


4- Ver Videohistoria como clase (Watch Videohistoria as a class)


5- Talk through actividades 3 y 4 on p. 183. Write your answers. For act. 3, write the name of the person who would make each statement. For act. 4, write either cierto or falso.


6- Repasar las respuestas como clase  (Review answers as a class)



Tarea: p.  110 in 3B packet



+++++++++++++++++++++++++++++

SPANISH 2



Lunes

Objectivo: Complete, share and submit La Misma Luna projects + introduce spirialing review system and practice asking/answering questions


As we move farther and farther into the Spanish language it becomes increasingly necessary to review regularly. This is true not only because we inevitably forget what we don't use, but also because our class follows a "spiraling curriculum," which means that all previously taught material (even from previous semesters and previous classes) is assessed on tests. This means that on each test  you must know not only the new information from the current unit, but also all the previously taught information from past units.  This will be especially true of the final exam we'll take in June.

For this reason, we'll be starting up a "HOT SEAT" spiraling review system that will require randomly selected students to answer questions drawn from previously taught material. A couple of times each week we'll start class by having one or two randomly selected students answer questions from a list of review questions (preguntas de repaso).



Today we'll be doing the following things in class:

1) finishing up the speaking questions from La Misma Luna

2) putting the finishing touches on our mini-projects

3) practicing the preguntas de repaso in team groups

and

4) sharing our mini-projects with our team groups  (five students will be randomly selected to share with the entire class)


* *   if you finish your project early and talk all the way through the review questions with two-different people, you may get a head-start on studying the 8A vocabulary and working on this week's homework 


Preguntas de repaso:


1. ¿Qué piensas hacer  (palabra/frase de futuro   i.e. mañana)?

2. ¿Qué te falta/n para (verbo  i.e. estudiar)?

3. ¿Qué tienes que hacer hoy?

4. ¿Cuáles son los quehaceres que normalmente tienes que hacer en tu casa?

5. ¿Qué siempre/nunca haces en (lugar   i.e. el centro comercial)

6. ¿Para ti, qué es la clase más interesante? ¿Y la clase menos interesante?

7. ¿Qué te gusta más, (verbo  i.e. ir al cine) o (verbo  i.e. ir a los conciertos)? ¿Por qué?

8. ¿Qué es tu plato principal favorito? ¿Y el postre?

9. Qué compraste (palabra/frase del pasado   i.e. la semana pasada)?

10. ¿Qué música escuchaste recientamente?

(en español, most musical genres follow the pattern la música _____, such as la música rock, la música hip hop, etc).

11. ¿Qué tipo de ropa llevas hoy?

12. ¿Y qué llevaste ayer?

13. ¿Qué hiciste (palabra/frase del pasado  i.e. ayer)?   (What did you do....?)

14. ¿Adónde fuiste (palabra/frase del pasado  i.e. el verano pasado)?   (Where did you go?)

15. ¿Qué están haciendo los miembros de tu familia ahora?

16. ¿Buscaste (cosa/cosas) ayer?   (use DOP in answer = i.e. Sí, las busqué).

17. ¿Qué posesión en tu dormitorio te gusta más? ¿Por qué?

18. ¿Qué le dices a tu hermana cuando el cuarto está desordenado?

19. ¿Qué te gustan más, (plural noun i.e.  las fresas) o (plural noun i.e. los plátanos)?

20. ¿Qué pides de bebida en tu restaurante favorito?

21. ¿Cuál es la fecha?

22. ¿Cuánto cuesta/n (cosa / cosas)?

23. ¿Para ti, qué es la comida más rica? ¿Y la comida menos rica?

24. ¿Qué compró tu (miembro de famalia/amigo/amiga) el año pasado?

25. ¿A qué hora normalmente regresas a casa?


Tarea:  Look over 8A vocab list and click through Quizlet flash cards at least once at home  (list and flashcards linked at the top of the page)


----------------

Martes


Objective:  Focus on Preguntas de Repaso + review projects and 7B test

(Modified plan - vocab quiz moved to Monday, 3/18)


1- Preguntas de Repaso


2- Review 7B test


3- Share projects


4- Open Preguntas de Repaso in Notability, star questions that you don't understand or that you're not sure how to answer


5- Preguntas de Repaso rotating discussion task 



Tarea:  p. 255 in 8A packet  (preterte of ir)


----------------


Miércoles

No hay clase  (Horario especial por el exámen del PLAN EXPLORE)


----------------


Jueves 

Objectivo: Introduce 8A vocabulary and discuss past events using the preterite of ir and ver


1- Habla con Compañero A. Lee A Primero Vista en las páginas 218 y 219 (hasta la actividad 1)


2- Repasar el vocabulario del capítulo 8A  (el lado izquierda de la página 246 + ir y ver en el preterito)


IR/SER Preterite Conjugation  (irregular verb - no accents!)




VER Preterite Conjugation  (irregular verb - no accents!)

















3- Haz actividad 1 y actividad 2 en la página 219  (escuchar)


4- Haz la actividad 6 en la página 224


5- Busca las palabras por tres cosas diferentes que normalmente puedes ver en los lugares de la caja morada en la página 224. Escribe tus respuestas. 


Por ejemplo:

Lugar                           Cosas que puedes ver allí

el teatro                    una obra de teatro, los boletos, una cortina
                                    grande y rojo  (un telón)      

la playa                     mucha arena (sand), anteojos de sol, el mar


6- Habla con los miembros de tu equipo. Preguntales (ask them) los siguientes preguntas, basados en las fotos que muestra el Sr. Kargol (based on the pictures that Sr. Kargol shows). Sigue el modelo por abajo.


A: ¿Qué viste?


B: Yo vi mucha arena , el mar y unos anteojos de sol. ¿Adónde fui? (Where did I go?)


A: Tú fuiste a la playa.


(Make sure to combine a and el  to create al with singular masculine nouns! For example, tú fuiste al teatro)















Tarea:  p. 139 in 8A packet


--------------------


Viernes

Objectivo: Review 8A vocabulary and wach/discuss Videohistoria

1- Repasar vocabulario del capítulo 8A otra vez  + ir y ver en el preterito


2- Lee las páginas 221 y 222 (el diálogo de la Videohistoria) con tu equipo


3- Ver Videohistoria como clase


4- Escribe respuestas cortas para las actividades 3, 4 y 5 en la página 223. Para la actividad 3, solamente necesitas escribir la letra C o la letra F. Para actividad 4 solamente necesitas escribir el nombre correcto. Para la actividad 5 NO neceitas escribir un párafo (solamente escribe los numeros en el orden correcto).


5- Repasar las respuestas como clase


Tarea: p. 140 in 8A packet



No comments:

Post a Comment